
RET Bustopic
- luka23
- Lid
- Posts: 1310
- Joined: 05 Dec 2009, 19:25
- Location: Capelle a/d Ijssel
- LB
- Lid
- Posts: 1395
- Joined: 15 May 2005, 18:09
- Location: Rotterdam
Re: RET Bustopic
Wegdek bij Capelsebrug boven wordt opnieuw geasfalteerd
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....
-
- Lid
- Posts: 111
- Joined: 25 Feb 2012, 15:41
- Location: Spijkenisse
Re: RET Bustopic
Inmiddels is de puinbaan gestort en zal het asfalteren spoedig plaatsvinden vermoed ik.
- Mario90
- Lid
- Posts: 1304
- Joined: 11 Oct 2009, 23:12
- Location: Rotterdam
- Contact:
Re: RET Bustopic
RET koopt zijn laatste dieselbussen: https://www.ad.nl/rotterdam/ret-koopt-z ... ~a4861207/
- luka23
- Lid
- Posts: 1310
- Joined: 05 Dec 2009, 19:25
- Location: Capelle a/d Ijssel
Re: RET Bustopic
Met al die nieuw aangeschafte bussen denk ik dat de Alliances binnenkort helemaal uit het straatbeeld zullen verdwijnen, wil er nog wel een keer een rit in maken. Waar kan ik ze regulier nog aantreffen?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven
-
- Lid
- Posts: 5
- Joined: 24 Sep 2015, 17:17
Re: RET Bustopic
Ik zie ze best vaak op lijn 668 rijden in de ochtendspits.
- Tristan
- Lid
- Posts: 2830
- Joined: 27 May 2004, 22:33
- Location: Rotterdam
- Contact:
Re: RET Bustopic
Gisteren tekende Maurice Unck het contract met VDL Bus & Coach Nederland BV voor de levering van 143 energiezuinige bussen. Het gaat om 103 volhybride bussen die elektrisch rijden gecombineerd met een dieselmotor. Daarnaast heeft de RET de laatste 40 dieselbussen aangeschaft.
Eerder dit jaar bestelden we al 55 zero emissie bussen. De planning is dat het grootste deel van de nieuwe bussen gaat rijden vanaf eind 2019, het jaar waarin de nieuwe busconcessie start. Maurice: “Met deze overeenkomst zetten we weer een stap in de verduurzaming van onze busvloot. De nieuwe dieselbussen rijden naar verwachting 10-20% zuiniger dan de huidige diesels, de hybride bussen tot 40% zuiniger. Eerder dit jaar verleenden we al de opdracht tot de levering van 55 volledig elektrische bussen aan VDL. Met deze stap leveren we opnieuw een bijdrage aan de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van het Rijk, de regio en de RET.”
100% zero emissie bussen zijn het duurzaamst. De transitie naar een 100% elektrische vloot doet de RET in fases, omdat de technologie op dit vlak zich razendsnel ontwikkelt. Het vervoersbedrijf neemt, eind 2019, 55 e-bussen in gebruik en vervolgens 50 in 2021, 50 in 2024 en de laatste 110 in 2029. Maurice: “Omdat we steeds gebruik willen maken van de nieuwste technologieën voor elektrische bussen, spreiden we onze investeringen binnen de concessieperiode. Deze loopt van 2019 tot 2034.”
Opladen met motorgenerator
De hybride bussen maken geen gebruik van de laadinfrastructuur voor de volledig elektrische bussen. Bij de hybride technologie is laden bij een oplaadpunt namelijk niet nodig: een motorgenerator wekt de noodzakelijke elektrische energie op. Door de toepassing van deze techniek kan de brandstofbesparing tot 40% oplopen ten opzichte van de huidige busvloot.
President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Naast de gunning van 55 volledig elektrische bussen in juli is de gunning van deze concessie voor 143 VDL Citea’s een signaal van vertrouwen van de RET in VDL. We zijn enorm trots dat VDL sinds lange tijd opnieuw bussen gaat leveren aan Rotterdam, een dynamische stad die bekendstaat als knooppunt voor transport en mobiliteit. Fantastisch om daar onderdeel van te zijn. Wij zijn eveneens enthousiast dat we met onze bussen een bijdrage gaan leveren aan de verdere CO2-reductie in de stad en dus een schoner Rotterdam.”
De provincies, het Rijk en de vervoersregio’s legden eerder al vast dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft en dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen. De 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) willen een bereikbare, leefbare en duurzame regio voor haar inwoners. Als opdrachtgever voor het OV in de regio wil de MRDH daarom zo snel mogelijk duurzaam busvervoer. Hiervoor maakt de MRDH afspraken met de vervoerders, waaronder de RET.
Eerder dit jaar bestelden we al 55 zero emissie bussen. De planning is dat het grootste deel van de nieuwe bussen gaat rijden vanaf eind 2019, het jaar waarin de nieuwe busconcessie start. Maurice: “Met deze overeenkomst zetten we weer een stap in de verduurzaming van onze busvloot. De nieuwe dieselbussen rijden naar verwachting 10-20% zuiniger dan de huidige diesels, de hybride bussen tot 40% zuiniger. Eerder dit jaar verleenden we al de opdracht tot de levering van 55 volledig elektrische bussen aan VDL. Met deze stap leveren we opnieuw een bijdrage aan de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van het Rijk, de regio en de RET.”
100% zero emissie bussen zijn het duurzaamst. De transitie naar een 100% elektrische vloot doet de RET in fases, omdat de technologie op dit vlak zich razendsnel ontwikkelt. Het vervoersbedrijf neemt, eind 2019, 55 e-bussen in gebruik en vervolgens 50 in 2021, 50 in 2024 en de laatste 110 in 2029. Maurice: “Omdat we steeds gebruik willen maken van de nieuwste technologieën voor elektrische bussen, spreiden we onze investeringen binnen de concessieperiode. Deze loopt van 2019 tot 2034.”
Opladen met motorgenerator
De hybride bussen maken geen gebruik van de laadinfrastructuur voor de volledig elektrische bussen. Bij de hybride technologie is laden bij een oplaadpunt namelijk niet nodig: een motorgenerator wekt de noodzakelijke elektrische energie op. Door de toepassing van deze techniek kan de brandstofbesparing tot 40% oplopen ten opzichte van de huidige busvloot.
President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Naast de gunning van 55 volledig elektrische bussen in juli is de gunning van deze concessie voor 143 VDL Citea’s een signaal van vertrouwen van de RET in VDL. We zijn enorm trots dat VDL sinds lange tijd opnieuw bussen gaat leveren aan Rotterdam, een dynamische stad die bekendstaat als knooppunt voor transport en mobiliteit. Fantastisch om daar onderdeel van te zijn. Wij zijn eveneens enthousiast dat we met onze bussen een bijdrage gaan leveren aan de verdere CO2-reductie in de stad en dus een schoner Rotterdam.”
De provincies, het Rijk en de vervoersregio’s legden eerder al vast dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft en dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen. De 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) willen een bereikbare, leefbare en duurzame regio voor haar inwoners. Als opdrachtgever voor het OV in de regio wil de MRDH daarom zo snel mogelijk duurzaam busvervoer. Hiervoor maakt de MRDH afspraken met de vervoerders, waaronder de RET.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?
-
- Lid
- Posts: 112
- Joined: 08 Mar 2012, 16:53
Re: RET Bustopic
Door de vele berichtgeving omtrent de aanschaf van nieuwe bussen door de RET ben ik toch enigszins in verwarring geraakt. Voorheen dacht ik namelijk dat eind 2019 enkel de 55 stuks zero emissie bussen als aanvulling op het huidige wagenpark zouden worden geleverd, maar ik begrijp nu dat er eind volgend jaar in één keer 103 + 40 + 55 = 198 bussen geleverd gaan worden?
Komt dat er dus, kortweg en buiten eventuele opstartproblemen om, op neer dat alle Citaro's, MAN'nen en Den Oudsten-bussen integraal vervangen worden m.i.v. DR 2020, of gaat men nog steeds uit van een stapsgewijze invoering over meerdere jaren?
Wanneer alles in één klap vervangen wordt, lijkt me dit een unicum. In de geschiedenis van de RET zijn er altijd deelseries van bussen besteld die stapsgewijs, in het begin als aanvulling, naast de bestaande bussen werden ingezet.
Komt dat er dus, kortweg en buiten eventuele opstartproblemen om, op neer dat alle Citaro's, MAN'nen en Den Oudsten-bussen integraal vervangen worden m.i.v. DR 2020, of gaat men nog steeds uit van een stapsgewijze invoering over meerdere jaren?
Wanneer alles in één klap vervangen wordt, lijkt me dit een unicum. In de geschiedenis van de RET zijn er altijd deelseries van bussen besteld die stapsgewijs, in het begin als aanvulling, naast de bestaande bussen werden ingezet.
- MichaBen
- Lid
- Posts: 10942
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: RET Bustopic
Alle bussen worden de komende 3 jaar vervangen ja, de huidige bussen voldoen niet meer aan de eisen van de nieuwe concessie. Tijdje terug was er een tekening van de planning gepubliceerd in de aanbesteding, gezien de aantallen lijkt het nog wel redelijk te kloppen:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Lid
- Posts: 112
- Joined: 08 Mar 2012, 16:53
Re: RET Bustopic
Dank voor het duidelijke overzicht. Dit verduidelijkt alles. Na volgend jaar dus nog maar 50 van de huidige wagens, daarna uitsluitend motteballenvloot. Gaat allemaal toch een heel stuk sneller dan ik had verwacht
Voor wat betreft die 50 wagens die in de overgangsperiode (jaren 2020 en 2021) nog worden ingezet: Is het al bekend van welk type deze 50 laatste zullen zijn? M.a.w., gaan de MAN'nen er eerst allemaal uit of eerst de Citaro's?
Ik heb wel eens gelezen dat de RET niet heel erg dol is op de MAN-bussen, maar of dit daadwerkelijk een rol gaat spelen vraag ik me af.

Voor wat betreft die 50 wagens die in de overgangsperiode (jaren 2020 en 2021) nog worden ingezet: Is het al bekend van welk type deze 50 laatste zullen zijn? M.a.w., gaan de MAN'nen er eerst allemaal uit of eerst de Citaro's?
Ik heb wel eens gelezen dat de RET niet heel erg dol is op de MAN-bussen, maar of dit daadwerkelijk een rol gaat spelen vraag ik me af.
- Bommetje
- Lid
- Posts: 631
- Joined: 31 May 2005, 18:52
- Location: Rotterdam
Re: RET Bustopic
Dus ook het einde voor de gelede hybride Citaro's en huidige Citea bussen?
(\__/)<br>(='.'=)<br>(")_(")<br>Bunny is weer een stap dichterbij
- luka23
- Lid
- Posts: 1310
- Joined: 05 Dec 2009, 19:25
- Location: Capelle a/d Ijssel
- MichaBen
- Lid
- Posts: 10942
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: RET Bustopic
Vanochtend vroeg, om 6:53, halteerde er een oude trouwe 900 bus bij de halte GH Betzweg. Rifi werkte niet dus kon niet zien welke lijn, maar rond die tijd hoorde er een lijn 30 Ri Schollevaar te rijden die geen actuele reisinformatie had in de app.
- luka23
- Lid
- Posts: 1310
- Joined: 05 Dec 2009, 19:25
- Location: Capelle a/d Ijssel
- luka23
- Lid
- Posts: 1310
- Joined: 05 Dec 2009, 19:25
- Location: Capelle a/d Ijssel
Re: RET Bustopic
Alliances op de pendel tussen Meijersplein en Pijnacker Zuid 

SG2 | B Hoek Van Holland Haven
-
- Lid
- Posts: 4
- Joined: 10 Nov 2015, 15:02
- luka23
- Lid
- Posts: 1310
- Joined: 05 Dec 2009, 19:25
- Location: Capelle a/d Ijssel
Re: RET Bustopic
De 903 reed ook, waren er 4 in totaal heb ik begrepen.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven
- Gideon
- Lid
- Posts: 206
- Joined: 05 Aug 2011, 09:06
- Location: Rotterdam
- Contact:
Re: RET Bustopic
Rij ik gister tussen Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek naar huis, zie ik B174 bij ex halte Astertuin
Volgens mij heeft hij de rotonde net na bushalte Tobias Asserlaan gemist?
Volgens mij heeft hij de rotonde net na bushalte Tobias Asserlaan gemist?
Met vriendelijke groet,
Gideon.
Gideon.
- luka23
- Lid
- Posts: 1310
- Joined: 05 Dec 2009, 19:25
- Location: Capelle a/d Ijssel
Re: RET Bustopic
De twee blauw/witte Ducato's die nu op de buurtbus Capelle gaan rijden, waren die nou overgekocht?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven
- willem
- Lid
- Posts: 29
- Joined: 06 Feb 2019, 15:34
Re: RET Bustopic
Die zijn inderdaad overgekocht, maar ik weet niet van wie.
Connexxion reed vroeger de buurtbussen in Noord-Holland met zulke dingen.
Connexxion reed vroeger de buurtbussen in Noord-Holland met zulke dingen.
- luka23
- Lid
- Posts: 1310
- Joined: 05 Dec 2009, 19:25
- Location: Capelle a/d Ijssel
-
- Lid
- Posts: 6
- Joined: 01 Apr 2018, 13:39
Re: RET Bustopic
De 1425 en 1433(?) zijn laatste geleverd en ook de 2e hybride zou er al zijn. Wanneer de rest komt weet ik niet, maar ik verwacht snel.
-
- Lid
- Posts: 6
- Joined: 01 Apr 2018, 13:39
Re: RET Bustopic
De 1401 reed vandaag (en ma + di) op lijn 38 in de middagspits, morgen zou er volgens de chauffeur weer een elektrische bus rijden. Die rit gaat om 15:24 vertrekken uit Schiedam naar Crooswijk, gaat vervolgens terug naar Schiedam en doet dan nog een slagje Rotterdam CS.
- MetroRET
- Lid
- Posts: 1926
- Joined: 09 May 2013, 21:13
- Location: Spijkenisse
- Contact:
Re: RET Bustopic
Deze omloop rijdt met een van de 4 geleverde elektrische Citea's:

Ben zelf even meegeweest met de laatst genoemde rit:

Mooie bussen met goede stoelen.

Ben zelf even meegeweest met de laatst genoemde rit:

Mooie bussen met goede stoelen.
- Gideon
- Lid
- Posts: 206
- Joined: 05 Aug 2011, 09:06
- Location: Rotterdam
- Contact:
Re: RET Bustopic
Heb een vraagje over de nummering van de bob, je ziet vaak B1 of B 2 staan.
Alleen valt het me op dat de bus geen B1 toont, maar gewoon 1
Is hier een reden voor dat RET zo te ver gaat?
Alleen valt het me op dat de bus geen B1 toont, maar gewoon 1
Is hier een reden voor dat RET zo te ver gaat?
Met vriendelijke groet,
Gideon.
Gideon.