SG3-materieel (5600-serie)

Plaats hier informatie over de rijtuigen van de metrolijnen A t/m E. Begin een topictitel bij voorkeur met het rijtuignummer (bijv. 5233). Controleer wel eerst even of een topic al bestaat, om te voorkomen dat er meerdere topics ontstaan over één rijtuig.
Post Reply
User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by Tristan » 22 Jan 2017, 16:18

Ja, klopt.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

Tobias51
Lid
Posts: 118
Joined: 22 Oct 2013, 00:52

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by Tobias51 » 24 Jan 2017, 01:56

Alleen 5600 of geleidelijk ook 55-/57xx's? :)
En wordt het spotje bovenin midden ook meegenomen?

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1926
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by MetroRET » 24 Jan 2017, 08:26

Bij een aantal 5500'en als tegenligger in de tunnel al waargenomen.

User avatar
LB
Lid
Posts: 1395
Joined: 15 May 2005, 18:09
Location: Rotterdam

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by LB » 08 Jun 2017, 18:42

De 5601 reed op 08-06-2017 rond tbv instructie aan de Prorail officieren van dienst om meer inzicht te krijgen in de metro ivm de Hoekse lijn : https://flic.kr/p/Vxd4gm
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

MarkNL
Lid
Posts: 111
Joined: 25 Feb 2012, 15:41
Location: Spijkenisse

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by MarkNL » 21 Jun 2017, 18:02

Trekt de airco van dit materieel het zomerweer niet zo? Heb al enkele 5600 stellen gehad afgelopen dagen waar de airco het nagenoeg laat afweten. Dan kan je haast nog beter in een 53/5400 zitten waar betere luchtcirculatie is.

User avatar
aoost
Lid
Posts: 21
Joined: 10 Jul 2005, 15:38

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by aoost » 23 Jun 2017, 07:11

In deze rijtuigen zit in het passagiersgedeelte geen airco maar alleen topkoeling. Dit houdt in dat de binnentemperatuur niet instelbaar is, hij zorgt er alleen voor dat de binnentemperatuur 3 graden lager is dan de buitentemperatuur. Dus als het buiten 29 graden is dan zorgt de topkoeling ervoor dat het dan in de rijtuig zo'n 26 graden is. Ook warm maar nog altijd koeler dan de buiten temperatuur. Daar in tegen zit in de bestuurderscabine wel een airco.

User avatar
Wally
Lid
Posts: 464
Joined: 15 Oct 2006, 15:20

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by Wally » 23 Jun 2017, 09:04

Zorgt deze topkoeling ook voor een verlaging van de luchtvochtigheid? Een lagere luchtvochtigheid voelt ook aangenamer.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1310
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by luka23 » 06 Aug 2019, 14:43

Hebben alle SG3's inmiddels Pinfos? Zie het nu voor het eerst in een SG3 in de 5609.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1926
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by MetroRET » 06 Aug 2019, 23:57

En zelfs alle HSG3's, men is al zeker op een derde van de inbouw bij de RSG3.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1310
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by luka23 » 02 Sep 2019, 00:20

Ik zit in de 5630 en het valt me op dat deze wat helderder is vanbinnen dan overige SG3's, wordt hetzelfde licht ingebouwd als bij de 5700 serie?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Jmstro
Lid
Posts: 1130
Joined: 12 May 2006, 00:26

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by Jmstro » 10 Sep 2019, 18:55

Dit is wsl het proefrijtuig met LED TL-buizen,
in de 5703 schijnen LED strips te zitten met 2 verschillende warmtekleuren.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1310
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by luka23 » 11 Sep 2019, 01:43

Alles is beter dan wat nu in de SG3's, MG- en SG2/1's zit. Moet wel zeggen dat het erg contrasteert met de perrons en hoop dat die ook worden vervangen door LED verlichting.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

Simon
Lid
Posts: 4750
Joined: 12 Oct 2003, 12:47
Location: Rotterdam

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by Simon » 30 Nov 2019, 17:36

Vandaag is het precies 10 jaar geleden dat de eerste SG3's in de reizigersdienst gingen rijden (https://www.youtube.com/watch?v=v5QzYQ_gziQ). De tijd gaat snel... Ik ben benieuwd hoe we nu denken over de SG3's, de vervangers van de Teetjes. Ik nodig vooral insiders uit om hierop te reageren :D
Als ik een christen-democraat een hand geef, tel ik altijd mijn vingers na...>>Als ik een liberaal een hand geef, wil hij die privatiseren...>>Als ik een socialist een hand geef, wil hij die delen...

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10942
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by MichaBen » 30 Nov 2019, 18:21

Hoewel ze op zich goed functioneren, vind ik het nog altijd zonde dat 2xSG3 slechts 85 meter lengte heeft met slechts 14 deuren per kant. Hierdoor kunnen er 15% minder mensen mee: een drietje van het oude enkelgelede materieel heeft een inzetnorm van 438 reizigers, een tweetje SG3 heeft een inzetnorm van slechts 374 reizigers. En de enkeltjes in de avond zijn ook niet echt populair. Qua lengte en indeling zou ik zeggen: terug naar de tekentafel.

Post Reply